2012年2月2日木曜日

あかつき再投入(Akatsuki Cycle)

文部科学省の宇宙開発委員会専門部会は31日、宇宙航空研究開発機構(JAXA)の金星探査機「あかつき」の平成22年の周回軌道投入失敗について、主エンジンに燃料を送るための弁の設計不良が原因だったとする調査報告書案を了承した。あかつきは金星に向かう約半年間の飛行中、蒸発した酸化剤と燃料が反応して想定を超える量の塩を生成。これが燃料タンク側の弁に付着して弁が開かなくなり、必要な燃料が主エンジンに届かず軌道投入に失敗した。
 調査したJAXAの稲谷教授は記者会見で「想定外だったが、設計段階で防げたはずで大変残念」と話した。また機体の状態が良ければ16年6月に再投入を目指す方針を明らかにした。
 この場合、当初の円軌道から楕円軌道になり、離れた場所からの金星観測となるが、大気や雲などの観測には大きな影響はないという。
 あかつきは昨年11月、故障した主エンジンの代わりに小型エンジンを使い、金星方向に軌道を修正。15年11月に金星に最接近する。だが、この時点で周回軌道に投入すると、金星の大気観測に不向きの軌道となってしまうため、次に接近する16年6月に軌道投入することにした。
 ただ、再投入の時期を延ばせば、あかつき本体の劣化が進む。宇宙機構は、次回の接近の直前に機体の状態を確認し、状態が悪ければ15年11月に再投入する。
 長いスパンの話ですから本体の劣化が気になりますね。適格な状況把握をして投入時期を検討して最善の結果を出してほしいですね。


Space Activities Commission Expert Group of the Ministry of Education on July 31, Aerospace Development Agency (JAXA) Venus Orbiter "dawn" for the failure of the March 2010 launch of the orbit, the fuel valve to send the main engine note the draft investigation report that was due to faulty design. Akatsuki is about half a year in flight towards Venus, generating more than the expected amount of salt by the reaction of oxidant and fuel evaporation. Valve will not open the valve attached to the fuel tank, which failed to orbit the required  to the main engine fuel.

JAXA's 稲谷 professor studied at a press conference, "It was unexpected and very disappointing at the design stage should be avoided," he said. Policy announced in June, aiming to cycle 16 for the aircraft in good condition also.

In this case, the initial circular orbit becomes elliptical orbit, Venus will be observed from a distance, the observed influence of the atmosphere and clouds, he said.

Akatsuki last November, instead of using a small engine main engine failed, correct the trajectory toward Venus. Closest approach to Venus in November 2003. However, when injected into orbit at this point because they will become unsuitable for atmospheric observations of Venus's orbit, orbit decided to close next June 16.

However, if the timing of the cycle  proceeds Akatsuki deterioration of the body. Space Agency, check the status of the aircraft just before the close of the next cycle in November 2003 that in case of bad state.

It is concerned about deterioration of the body from the story of a long span. I want out for the best time to consider turning to an eligible situational awareness.

 

0 件のコメント:

コメントを投稿