2012年2月12日日曜日

朝先生(Morning teacher)

「さあ、百人一首始めるよ。秋風にたなびく雲のたえ間より――」。東京都杉並区立杉並第一小学校5年2組の「朝先生」の時間。
 スーツ姿の学校支援ボランティア、井上さん(63)が上の句を読み上げると、2人1組になった児童たちは机の上に並べられた下の句の札を競って取り合った。
 井上さんは、都心の企業に勤める会社員。地域に溶け込みたいと、2008年にボランティアに参加した。この日は出勤前に同小に立ち寄り、「やったあ」「もうちょっとだったのに」などとつぶやく子どもたちに、「いいぞ」「次は頑張れよ」などと声を掛けて回った。そして、「取材が入ってもざわつくことなく、みんな集中していましたね」と締めくくった。
 始業前の10分間を朝学習にあてる「朝先生」。同小の「学校支援本部」の取り組みとして、同本部が発足した07年にスタートした。子どもたちが授業に集中しやすい雰囲気をつくるとともに、基礎学力を養うのが狙いだ。
 現在、学区内に住む主婦や自営業者ら60歳代を中心に22人のボランティアが、全学年で週2回、百人一首のほか、担任が学習進度に応じて用意した計算ドリルを指導する。毎回、終了後は、校長の同席を得て報告会を開き、子どもたちの様子などを日誌に書いて担任に引き継いでいる。
 「国語力や計算力が向上しているほか、遅刻が減り、1時間目の授業に落ち着いて臨めるようになった。地域の大人と交流することで社会性も育まれている」と、鈴木校長は効果を語る。教員たちも、自らの指導力を再確認したり、子どもの長所を発見したりでき、役に立っているという。
 児童も、「朝先生は物知りで、学習の終わりに小学校時代の思い出などいろんな話をしてくれるのが面白い」と声を弾ませた。昔は大家族で、おじいちゃん・おばあちゃんが孫の教育やしつけに参加する環境がありましたが、核家族した現在の家庭においては難しいことですね。また、公教育の場が、力を失いつつある現状を考えたときに地域の大人(特に団塊の世代)の協力はかかせないでしょうね。行政が中に入って地域の子どもという意識の中で、学校・地域社会・行政が一つになって教育を進めていくべきでしょうね。その意味において、上のような取り組みが全国各地でも起きてくることを期待したいですね。

"Now, I'll start from between the clouds bear poem card game trail in the autumn wind." -. Time of the "teacher" Morning first two sets of five-year elementary school, Suginami-ku, Tokyo Suginami stand.
The first part of a poem read aloud (63), we paired a human child that was holding two competing bills of last part of a poem arranged on the desk volunteer school support suits, Mr. Inoue.
Mr. Inoue is a company employee who works in downtown businesses. Want to blend into the region, who participated in the volunteer in 2008. This day to stop by before work to Dosho, "such as children and mutter," I was a little more "" I did it "turned over the voice," I said, "Carry on the following" etc.. , And concluded "without any buzz contains interviews, I had everyone focused and".
Devote to learning the morning 10 minutes before the opening of "teacher" Morning. In an effort Headquarters "school support" of Dosho, was launched in the same headquarters was established 07 years. Create an atmosphere with children tend to be concentrated in teaching, it is aimed at develop the basic academic skills.
Currently, 22 volunteers, twice a week, in addition to the poem card game, to guide the drill calculation were prepared according to the lessons in all grades tannins mainly self-employed and housewives in their 60s who live in the school district . Each time, after the end, open the meeting and report to obtain a presence of the principal, has taken over the charge state of the write in the diary and children.
"We are also nurtured by society to interact with adults in the region. Other languages ​​force and computing power has improved, reducing late, came to the first class Nozomeru have settled down in one hour", Suzuki The principal says the effect. Also teachers, or reaffirm their own leadership, or to discover the advantages of the child, that the useful.
Children also was the voice bounced "interesting morning knowledgeable teacher, it is me talking to a lot of memories of elementary school, such as at the end of learning." The old days in a large family, there was a grandma-grandpa environment to participate in the education and upbringing of the grandchildren, in the current home of the nuclear family it is difficult. In addition, I would not let cooperation is written (especially baby boomers) when the field of adult education in local public, considering the current state is losing its power. In the consciousness of the child of the region, I would go to education promoted it to one government, local communities, that enters the school administration. I want to hope that in that sense, coming up in the nationwide efforts like the one above.

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