パナソニック、丸紅、江崎グリコ、ローソン。出展企業ブースに集まったリクルートスーツ姿の学生が採用担当者の話に熱心に耳を傾ける。東京都千代田区にあるパソナグループの本社で1月下旬に開かれた企業合同説明会。一見ありふれた光景のようだが、参加者は全員が留学生だ。
伊藤園のブースで説明を熱心に聞いていたコワラ・タウファンさんはインドネシア出身。東京農業大学国際食料情報学部に在学中だ。「学んだことを生かし、日本で食品に関わる仕事がしたい」と流ちょうな日本語で抱負を語った。
伊藤園の萬能力開発部長は「東南アジアでの事業拡大をにらみ、戦力になる人材を確保したい」と考えて、同イベントに参加した。「お茶を売る会社なので、日本文化を理解している留学生に来てほしい」(萬氏)と期待する。
昨年12月に解禁された13年春卒業予定者の採用活動では、こうした留学生向けイベントが目立つ。今年は「企業からの引き合いが非常に強い」(パソナグループ)。通常の採用過程では接点を持ちにくい留学生に的を絞り、自社をアピールする機会になるからだ。
リクルートワークス研究所が昨年12月に発表した13年春卒業予定者の採用に関する調査では、従業員数1千人以上の企業の35.4%が「日本の大学を卒業する外国人留学生の採用意欲がある」と回答。新興国市場の開拓などに向けて、海外拠点での現地採用だけでなく日本の本社でも外国人の新卒を採用したいという企業が増えている。
ソニーは13年度、新卒採用の3割を外国人にする方針。「人材獲得競争は激しくなっているが、過去の実績もアピールしながら積極採用を続ける」とグローバル人材開発部門の岸本部門長は話す。味の素も13年度の新卒採用で外国人比率を1割と従来の2~3%から引き上げる。外国人採用はサービスや小売業、金融など幅広い業種や規模の企業に拡大している。イオンは20年に本社社員の半分を外国人とする方針だ。
企業の採用意欲の高まりを受け、大学も留学生の就活支援に力を入れている。約3600人と国内最多の留学生を抱える早稲田大学は昨夏、英語版の就活情報メールマガジン配信を開始。上智大学は留学生の発表会と企業説明会を組み合わせた会合を実施した。
日本の企業も海外に進出していかなければならない状況下にありますから留学生の採用は今後共に増えていきそうですね。日本の学生も、益々厳しい就職戦線に追い込まれそうですね。
Panasonic, Marubeni, Ezaki Glico Co., Ltd., Lawson. Recruit students dressed in suits gathered in the booth exhibitors will listen intently to the story of recruiters. Joint briefing held company in late January at the headquarters of Pasona Group in Chiyoda-ku, Tokyo. The scene seems to be common at first glance, all the participants' s students.I had heard Kowara-Taufan eagerly described in the booth of ITO EN is from Indonesia. I enrolled in a Faculty of Tokyo University of Agriculture and Food International. Said in fluent Japanese and aspirations "I want to work based on lessons learned, related to food in Japan."Ability
of ITO EN Yorozu Development Director believes is "an eye to business
expansion in Southeast Asia, want to secure the human resources become
forces," and took part in the same event. "Because
the company to sell a cup of tea, you want to come to international
students have an understanding of Japanese culture" expect (Mr. Man).Recruiting
activities scheduled to graduate in spring 13 has been lifted in
December last year, the event stands out for these students. This year is "very strong inquiries from companies" (Pasona group). Opportunity
in the process because we will focus on the adoption of international
students is usually difficult to have a contact, to appeal to their own.The
survey on the adoption of 13 scheduled to graduate in spring RECRUIT
Institute was announced in December last year, there is a willingness to
adopt international students 35.4% of company employees over 1,000
people to graduate from university in Japan " Answer ". Towards
the development of companies such as emerging markets, new graduates
who want to adopt in foreign head office in Japan as well as local
hiring at overseas bases has increased.Sony plans to foreigners 13 year, 30% of new graduates. Head
of global human resources development department Kishimoto said,
"Although the competition for talent has intensified, while the appeal
continues to adopt positive past performance and". Increase from 2 to 3% of the ratio and the conventional 10% of new graduates in the year 13 foreign Ajinomoto also. Foreign adoption has expanded to a wide range of industries and companies of all sizes and retail services, and finance. Ion plans to foreigners and half of the employees based in 20 years.In response to the growing adoption of enterprise motivation, have focused on job hunting assistance of University students. Waseda
University students face the largest domestic and about 3,600 people
last summer, starting the mail delivery job hunting information magazine
in English. Sophia University conducted a briefing meeting was a combination of international students and corporate presentation.
I
hear the adoption of international students will increase both from the
future can be found under the following circumstances must be advanced
to overseas companies in Japan. Japanese students, it is likely to be forced to increasingly severe employment front.
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