2012年4月30日月曜日

They develop new electrode materials for batteries(蓄電池向けの新しい電極材料を開発)

Mr. Kabuuchi and Associate Professor Komaba of Science University of Tokyo developed new electrode materials for batteries in cooperation with GS Yuasa Corporation (GS YUASA). With oxide of iron and manganese, I save electricity with the sodium ion in large quantities in seawater in substitution for lithium ion. I aim at the practical use of a factory and the home battery with the goal of five years later.
Oxide which I developed almost includes iron and manganese in the same amount. Sodium ion collects as electricity in stratification between a layer and a layer. The speed of the putting in and out identified the thing that was equal to electrode materials of the lithium ion battery as an electric amount to be stored.
I depend on import for lithium of the rare metal (rare metal), but there is a lot sodium in seawater. With the spread of light of the sun and natural energies including the velocity of the wind, the expectation to a battery rises as an indispensable auxiliary equipment to supply electricity steadily without being influenced by the weather. The study team considers that the sodium ion battery which is not troubled with resources is stable in the future and can produce it.
I evaluated the performance as electrode materials this time. I will make a battery with an anode, carbon materials as a cathode in a relay in future. I aim at the practical use five years later while I compare the performance with the existing battery, and solving a problem at the earliest.
The development of the electrode not to use the rare metal for because expectation and the requests for the battery will increase in future will become important. I can want a further study to advance for the practical use of the high-performance battery which does not lose a conventional battery by all means.


東京理科大学の藪内講師と駒場准教授らはジーエス・ユアサコーポレーション(GSユアサ)と共同で、蓄電池向けの新しい電極材料を開発した。鉄とマ ンガンの酸化物で、リチウムイオンの代わりに海水中に大量にあるナトリウムイオンで電気をためる。5年後を目標に工場や家庭用蓄電池の実用化を目指す。
 開発した酸化物は鉄とマンガンをほぼ同量に含む。層状構造で層と層の間にナトリウムイオンが電気としてたまる。電気の貯蔵量と出し入れの速さはリチウムイオン電池の電極材料と同等であることを確認した。
 レアメタル(希少金属)のリチウムは輸入に頼っているが、ナトリウムは海水中にたくさんある。太陽光や風力など自然エネルギーの普及ととも に、天候に左右されずに電気を安定供給するのに欠かせない補助装置として蓄電池への期待が高まる。資源に困らないナトリウムイオン電池は将来的にも安定し て生産できると研究チームはみている。
 今回は電極材料としての性能を評価した。今後、新材料を正極、炭素材料を負極にした電池を作る。既存の蓄電池との性能を比較して課題を解決しながら、早ければ5年後の実用化をめざす。
 蓄電池に対する期待や要請は、今後も増大していくでしょうからレアメタルを使わない電極の開発は重要になっていくでしょうね。ぜひ、従来の蓄電池に負けない高性能の蓄電池の実用化に向けてさらなる研究を進めて欲しいですね。

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