「平等」を「びょうどう」と正確に読める都内の小学5年生は60.4%で、16.9%は「へいとう」と間違えていた。都教育庁が12日に発表した都独自の学力テスト結果から、日常会話でよく使われる熟語でも文字と読み方が結び付いていないことが分かった。
テストは、昨年7月、都内の公立学校の全小学5年生約92,000人を対象に国語、社会、算数(数学)、理科の四教科で、中学2年生約72,000人には英語を加えた五教科で実施した。
小学生では4教科とも、都教委が事前に想定した点数を取った生徒の割合が半数を超えた。最高は算数の68.5%で、最も低い社会でも51.9%だった。一方、中学生では、最も高い英語でも56.6%で、国語、数学、理科は半数を下回った。
小学生の国語で、「平等」の読みの正答率は2006年度の56.1%より4.3ポイント上昇。しかし、「きちんと」の修飾語がかかる被修飾語を正答できたのは31.3%にとどまるなど、基礎的知識や理解で不十分な回答も目立った。中学生の理科では、実際に実験で使ったはずのガスバーナーの適正な操作を答えられたのは41.7%で、6割近い生徒で実験が身に付いていないことが分かった。
テストは03年度から中学2年生を対象に始め、翌年度から小学5年生でも実施。10年度から、児童・生徒の課題となっている「読み解く力」をみる設問も出題している。これまでは基礎的問題に限っていたが、11年度から応用問題も出題に加えた。
学力テストを定期的に実施することが、今後も必要でしょうね。その結果を如何に教育現場にフィードバックして教育を見直す必要があるでしょうね。英語必修化の効果がどんな形になって表れてくるのかも注目ですね。ゆとり教育から脱却して、詰め込みといわれようが多くのことを教えてグライダーから飛行機に成長させて自由に学問の空間を飛びまわれる子ども達を作り上げてほしいですね。
"Equality" to "do tack" in Tokyo 5th grade and read at exactly 60.4%, 6.7% is "to Ito" was mistaken. Achievement
test results and its own Office of Education announced on June 12 city,
it was found that reading the text and not tied in phrases commonly
used in everyday conversation.The
test last July, language targeting 92,000 people around 5th grade all
public schools in Tokyo, social, math (mathematics), the subject of four
science, and 72,000 people around the eighth grade is five plus English
subjects was performed.4
elementary school students in both subjects, the percentage of students
exceeds half the expected number of points taken in advance and
threats. 68.5% of the highest in math, 51.9 percent was the lowest in society. In contrast, middle school, 56.6% in English in the highest, language, math, science was less than half.In
the language of elementary school, "equality" correct response rate
rose 4.3 points from the reading of 56.1 percent in 2006. However,
"proper" language could warrant such a qualifier for unqualified remain
at 31.3% including a prominent answer and insufficient basic knowledge
and understanding. In
middle school science, the answer to the proper operation of gas
burners should be used in actual experiments in 41.7% it was found that
the experiment does not have to acquire nearly 60 percent students.Testing began in eighth grade for the year 2003, carried out in the 5th grade from next year. FY 10, the students become an issue of power "decipher" are also questions View questions. So far only had basic problems, questions were added to the FY 1999 application problems.That achievement test conducted on a regular basis, I would need in the future. I will need to review the training and education on how feedback results. It is of interest might emerge in any form is the effect of compulsory English. Education
to move away from clear, children make up I want to fly a space of
academic freedom Mawareru grown from a glider airplane I will be said
that a lot of filling.
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