2011年12月23日金曜日

海外に出た学生は全体の2%(Students went abroad for 2% of the total)

昨年度1年間、全国の大学が単位認定する「留学・研修プログラム」で海外に送り出した学生は全体の2%であることが、朝日新聞社と河合塾の「ひらく 日本の大学」調査でわかった。大規模校で低率なのが顕著だ。一方、高率なのは小規模校で、「国際化」に熱心な様子がみてとれる。
 調査は、全国の国公私立大学759校を対象に今年秋実施し、585大学から回答があった(回収率77%)。企業などから国際的に活躍できる人材育成を求められ、国際化への対応は大学の大きな課題となっている。調査では、単位認定する留学プログラム(留学、研修、短期も含む)で2010年度に海外に送り出 した学生数をきいた。合計は4万2500人だった。海外への送り出し数を大学のデータをもとに把握したのは今回が初めて。
 留学者の率は、国立が1.1%、公立が2.6%、私立が2.3%で、国立で進んでいない。1学年あたりの学生数でみる規模別では、3千人以上が 1.7%、1千~3千未満が1.9%、300~1千未満2.4%、300未満が4.4%となり、大規模大学ほど低かった。回答を寄せていない東京大を除く 旧帝国6大学は平均で1.2%にとどまった。多くの大学で、留学生を受け入れる体制は徐々にできているように聞きますが、逆に日本の学生を海外に送り出す部分は遅れている感じですね。小規模校が大規模校を就職などの部門で将来的には追い越す可能性もありますね。
 若者に限らず、日本の全てが内向きになっていますから、これを打破していくことが必要ですね。

Year last year, and the accreditation of universities' student training program, "students will be sent out to foreign countries by 2% of the whole, and 河合塾 Asahi Shimbun" Japanese universities open "survey found. It marked a low rate of large schools. On the other hand, a high percentage of small schools is, "internationalization" is how an eager grasp.

The survey, conducted this fall in public and private universities across the country for 759 schools, 585 universities had responded (77% recovery). Personnel training can be sought from internationally renowned companies, support for internationalization of the university has become a major issue. In the study, study abroad program accreditation (study, training, including short-term) heard the number of students sent out abroad in fiscal 2010. The total was 12,500 4. Understanding of the university based on the number of sending data is the first time overseas.

Percentage of study abroad, 1.1% National 2.6% efficiency, 2.3% for private, not progressing at the National. By the scale seen in the number of students per academic year is more than 1.7% 3,000 1.9% 1,000 less than 1000-3, 2.4% less than 300 thousand to 1 and 4.4 less than 300 Nearby% lower as a large university. 6 except for the old Imperial College 東京大 not answer questions by only 1.2% on average. In many universities, students accept the system as if you can hear, but gradually, most foreign students in Japan send to the contrary, I feel that is delayed. Future employment in sectors such as large schools, small schools I could also overtake.

Not only young people, has inward from all of Japan, I must be going to break it.

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