2011年12月9日金曜日

自動車部材を炭素繊維で共同開発(Jointly developed a carbon fiber car parts)

帝人と米ゼネラル・モーターズ(GM)は軽くて強い炭素繊維を使った自動車部材を共同開発する。短時間で炭素繊維部材を生産できる帝人の技術で量産車への幅広い活用を目指し、車体の軽量化と低燃費化につなげる。年明けにも米国に共同開発拠点を設置。生産面での協力も視野に入れる。量産車への搭載が進めば炭素繊維の生産コストがさらに低下、自動車での利用が一気に進む可能性がある。
 世界的に環境規制が厳しくなる中、車体の軽量化は自動車業界の最重要課題。ハイブリッド車(HV)や電気自動車(EV)は電池が重く、エコカーほど軽量化ニーズがある。炭素繊維は重さが鉄の4分の1で強度が10倍あるが、一般的に成型に10分程度かかるためコストがかさみ、1000万円以上の高級車などにしか使われなかった。
 帝人とGMはこのほど共同開発契約を結んだ。両社は数百万円の量産車で車体の骨格、ルーフ、ボンネットなどの主要部分に炭素繊維を採用。2015年にも量産車への搭載を目指す。車体の総重量を現行車の2割以上軽くでき、燃費を大幅に改善できるという。
 開発拠点は帝人が開設しGMの研究員を受け入れる。GM車の構造材として必要な強度や品質の実現・評価を進める。電池の小型軽量化が願われるところですが、それに変わる代案として骨格を炭素繊維で軽量化することが、現時点では実現しやすいでしょうね。炭素繊維の生産コストが下がれば、未来の車は、すべて炭素繊維で造られる可能性もありますね。強さと同時に衝突等のショックを吸収できるようになればいいでしょうね。

Teijin and General Motors (GM) will jointly develop automotive components using light and strong carbon fiber. Aiming to take advantage of a wide range of production vehicles Teijin technology capable of producing carbon fiber material in a short time, leading to lower fuel consumption and body weight. Joint development bases in the United States early next year. Add a view to cooperation in production. Further reducing the cost of producing carbon fiber to be promoted with a production vehicle, may proceed at once with the use of cars.
Stricter environmental regulations in the world, body weight is the most important issues in the automotive industry. Hybrid vehicles (HV) and electric vehicles (EV) batteries are heavy, some lighter more eco-car needs. Carbon fiber is 10 times the strength of steel at one-quarter of the weight, because it takes about 10 minutes Kasami costs to shaping generally not used only in luxury cars over $ 10 million.
Teijin and GM recently signed a joint development agreement. The companies in skeletal body mass of several million yen cars, roof, uses carbon fiber hood and other key parts. Also aims to be incorporated into production vehicles in 2015. The car can be lighter than the current 20% total weight of the body, it can greatly improve fuel economy.
Research and development center will accept GM's Teijin has opened. Promote the implementation of quality assessment is required as a structural material strength and the car GM. That is where the smaller and lighter batteries 願Wa, lightweight carbon fiber that framework as an alternative to replace it, I may be easier to achieve at the moment. Carbon fiber production costs down day, the car of the future, I may also be made ​​of all carbon fiber. Once hopefully be able to absorb the shock of the collision as well as strength.

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