2011年10月30日日曜日

茂来山(moraisan)

登っていく途中、綺麗な赤が印象的でした
10月29日信州の百名山の一つでもある茂来(もらい)山に登りました。標高1717.8メートル。もとは『貰井山』と書いたようです。お嫁さん(お婿さん)をもらいたい、縁結びの山として人気のようです。頂上には皇太子が独身時代の1978年に登頂された記念碑があります。
以前、次男と夏、登った山でもあります。今回は、愛犬『ハナ』を伴って登りました。普通の登山者は熊おいの鈴を付けて登るようですが犬同伴ということもあって何も付けずに出発です。
登山口から頂上まで2時間あまりの行程ですが、かなり登りはきつい感じです。リードを付けて登っていましたが、野性の本能が蘇ってのかペースが合いません。途中から、リードをとってあげました。まさに山々を駆け回るといった感じで走り回っています。途中の紅葉も綺麗でした。コブ太郎と言うトチの木の巨木で一休み。そこから頂上まで1時間10分程度の行程ですが、石がゴロゴロして登り憎い箇所や、落ち葉で滑るやすい場所など大変です。
常に前を進み、振り返っては私の様子を伺いながら進むハナが、見えなくなってしまいました。呼べど、口笛をふけど姿を現しません。戻ることも出来ず、仕方なく頂上を目指しました。頂上にはお昼ちょっと過ぎに到着、眺めは最高です。
ハナが一緒だったら、ゆっくり昼食をとってと思っていましたが、簡単におにぎりを食べて下山しました。下山途中、登ってくる登山客に犬を見ませんでしたかと聞いても答えは、「見ません」でした。
『ハナ』『ハナ』と呼んだり、口笛を吹いたりしながら下りてきましたが、見失った場所辺りで、駆け寄ってくる『ハナ』を見つけました。ホットした瞬間です。「お前どこに行ってたの?』と言って頭を撫でてあげました。登ってきた時休んだコブ太郎で、ハナと一緒に焼きそばと玉子焼きを食べました。そこから一緒に下山しました。ハナも私との距離をさほど開けずに、振り返っては私を伺いながら先を進みます。しかし、何かを見つけたのか山の中に駆け上がってしまいます。何とか無事に登山口に戻ってくる事が出来ました。大変な行程でしたが頂上から見えた浅間山等の景色は本当に素晴らしかったです。





晩秋の様相です


ハナ
コブ太郎

ミニ神社


前方の山が、浅間です

佐久穂町でしょうか

浩宮さまの記念碑です


駆け寄ってきたハナ
振り返るハナ


紅葉しかけています

もっと綺麗になっていくことでしょう
Mao is also one of the mountain came a hundred Shinshu October 29 (rent), climbed the mountain. 1717.8 meters above sea level. The original "Iyama rent" seems wrote. Bride (your son-I) want a mountain is a popular way of marriage. The summit is a monument to the 1978 summit was the Prince's bachelor days.Previous summer and his second son, also climbed Mt. This time, the dog "flower" with a climb. Climbers usually without any departure there is also a dog that is allowed to climb at a bear with a bell.The process is more than two hours from the trailhead to the summit, climbing is pretty tight feeling. Were kept on a lead climb, or revives a pace matched wild instincts. From the middle, I gained by taking the lead. We feel like running around in the mountains just run around. Also leaves the way was beautiful. Resting at the giant chestnut cob called Taro. Is approximately 1 hour 10 minutes journey from there to the summit, where hate and strewn with rocks to climb, and the location is very easy to slip on fallen leaves.Go ahead, always looking back, but proceed with Hana ask me how, I become invisible. Jove such represent a figure such a whistle dandruff. Also unable to return, reluctantly summit aimed. Arrived at a little past noon the summit, the view is great.Hana Dattara together, I was having lunch with slow descent was easy to eat a rice ball. During descent, the answer to hear that you did not see a dog coming climbers are climbing, "sees" did."Flowers" and "Flower" and read, but have you whistling while down in the area lost sight of where, come running up to "flowers" found. The moment was hot. "Where have you been you?" Pat on the head saying I gained. Taro Cobb rested when he climbed in, and ate a baked egg noodles along with the flowers. From there we descend together . The less the distance between opening my nose, but looking back, go ahead ask me. but ran up in the mountains will do anything you find. back to the trailhead somehow safely I was able to come. Asama seen from the top view was such a great step is really great.

0 件のコメント:

コメントを投稿