2012年5月2日水曜日

SR motor(SRモーター)

An automotive motor not to use the rare earth elements (rare earth elements) for entered for a practical use stage. A next-generation motor is the inspection work of the university, and ride comfort is shown with an existing motor if about the same, and the trend of the car manufacturer seems to attract attention.
Each new motor calls it "an SR motor". Rare earth elements do not use the necessary permanent magnet, and I drain electricity, and give iron parts magnetic force and change it into the power of the motor. The production cost decreases by 30%; is turned on, but, as for move a turn part while moving a position for magnetic force, setting it up, power is apt to become unstable. Vibration and the noise were problems greatly to incorporate it in an electric car. A viewpoint that it was limited to-based plane and agricultural machinery was over the application.
One ノ storehouse professor of Tohoku University, Goto assistant instructors controlled an electric current to cancel in a motor with a semiconductor precisely and suppressed the blurring of the rotatory power. I became able to keep enough power even if downsized.
I produce a one-passenger electric car of the "in wheel" method which delivered this motor to a rear wheel experimentally. I ran the car of approximately 220 kilograms of bodies at approximately 40 kilometers per an hour, and acceleration and the slowdown were fluent, too. I consider that I appear more than 60 kilometers per an hour if I improve the machine sound small. The motor for drive of a small electric bus running in the campus is under development and is going to begin a proof experiment in the campus in about July.
Professor Chiba and an Associate Professor star of Tokyo Institute of Technology of Science University of Tokyo improved a commercial car and tested a run by electric car which I picked up a new motor on.
I devise the new structure that gained projection parts producing magnetic force. The power and the energy efficiency were approximately equal to the motor of the commercial hybrid car. The trial manufacture motor is 15% heavy conventionally. I push forward a car affiliated manufacturer and lightweighting and connect it with practical use through a technology transfer now.
China monopolizes the production of rare earth elements to use for a permanent magnet, and there are the price remarkable rises, and there is the concern for stability procurement. As for the SR motor, domestic and foreign study teams hurry original development out of the procurement uneasiness of rare earth elements each. It may spread as a substitute motor rapidly. Judging from the situation that run experiments advance to for practical use in a university and many companies, I shift to "an SR motor" surely and am a feeling.


レアアース(希土類)を使わない自動車用モーターが実用段階に入った。次世代のモーターが大学の検証作業で乗り心地が既存モーターとほぼ同じと示され、自動車メーカーの動向が注目されそうだ。
 新型モーターはいずれも「SRモーター」と呼ぶ。レアアースが必要な永久磁石は使わず、鉄製の部品などに電気を流して磁力を持たせ、モーターの力に変える。製造コストは3割減るともされるが、磁力をかける位置をずらしながら回転部品を動かす仕組みは力が不安定になりがち。電気自動車に組み込むには大きく、振動や騒音も課題だった。応用は建機や農機に限られるとの見方が出ていた。
 東北大学の一ノ倉教授、後藤助教らはモーターに流す電流を半導体で精密に制御し、回転力のブレを抑えた。小型化しても十分な力を保てるようになった。
 このモーターを後輪に収めた「インホイール」方式の1人乗り電気自動車を試作。車体約220キログラムの車を時速約40キロメートルで走らせ、加速や減速も滑らかだった。機械音も小さく、改良すれば時速60キロメートル以上も出るとみている。大学構内を走る小型電気バスの駆動用モーターも開発中で、7月ごろに大学構内で実証実験を始める予定。
 東京工業大学の千葉教授と東京理科大学の星准教授らは、市販の自動車を改良し、新型モーターを載せた電気自動車で走行実験をした。
 磁力を生む突起部品を増やした新構造を考案。市販のハイブリッド車のモーターと力やエネルギー効率はほぼ同等だった。試作モーターは従来より15%重い。現在、自動車関連メーカーと軽量化を進めており、技術移転を通じて実用化につなげる。
 永久磁石に使うレアアースの生産は中国が独占しており、価格高騰などもあって安定調達に懸念もある。SRモーターはレアアースの調達不安から国内外の研究チームがそれぞれ独自開発を急いでいる。代替モーターとして急速に普及する可能性がある。大学や多くの企業で実用化に向けて走行実験等が進んでいる状況から見て「SRモーター」に確実に移行して感じですね。

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