From
July, Toyota Motor Corporation and Toray, such as the University of
Tokyo to begin the development of vehicles with a full range of carbon
fiber light and strong. Research and processing technology advances, prospects that can supply parts for the mass production car stood in late 2010. To practical use in the '20 car with high safety while reducing 60% of the weight. It
is aimed to take advantage of the advanced materials that Japan is
good, enhance the international competitiveness of environmentally
friendly vehicles.There is a strength of 10 times while lightness of one-quarter of the iron carbon fiber. By adopting the car, fuel consumption would improve more than 40%. Because
there is more than 10 times the iron price when it is processed into
parts, adoption is limited to Jokyusha, although some movement of
introducing U.S. General Motors and aim the adoption of mass-produced
vehicles has begun.The
joint development, Toho Tenax subsidiary of Teijin and Mitsubishi Rayon
Co., Ltd., Nissan, Honda Technical Research Institute, Mitsubishi,
Suzuki, and Nagoya University also participate. The
support as a national project, the Ministry of Economy, Trade and
Industry to subsidize about 40 billion yen this fiscal year, the several
tens of billion yen in 5-10 years.There is a drawback and processing raw materials, such as making is difficult to carbon fiber. Carbon fiber companies and the University of Tokyo has made achievements in the basic technology to overcome these challenges. To
establish a mass production technology base that is provided to the
University of Tokyo and Nagoya University, to lower the iron par
mainstream current cost of such parts.Because
the weight is not reduced only 30% to just replace the iron, with the
aim of weight reduction of 60%, to design the chassis and body suitable
for carbon fiber. Expected
strong aluminum and iron is advantageous to heat and friction bearings
and other engine parts and peripheral, while assessing the costs and
applications, the use of carbon fiber is advanced.It seems to be a big key to the bearing part and engine around, or can take advantage of the carbon fiber much. I want you to realize a light car to develop all means a strong carbon fiber to heat and wear.
東レやトヨタ自動車、東京大学などは7月から、軽くて強い炭素繊維を全面的に使った自動車の開発を始める。加工技術などの研究が進み、2010年代後半には量産車向けに部品を供給できるメドが立った。重量を6割減らしつつ安全性の高い自動車を20年にも実用化する。日本が得意とする先端素材を活用し、環境対応車の国際競争力を高める狙いだ。
炭素繊維は鉄の4分の1の軽さながら10倍の強度がある。自動車に採用すれば、燃費が4割以上改善するという。部品に加工したときの価格が鉄の10倍以上あるため、採用は一部の上級車に限られるが、米ゼネラル・モーターズが量産車への採用を目指すなど導入の動きも始まっている。
共同開発には、三菱レイヨンや帝人子会社の東邦テナックス、日産自動車、本田技術研究所、三菱自動車工業、スズキ、名古屋大学なども加わる。経済産業省は国のプロジェクトとして支援し、今年度に約40億円、5~10年間で数百億円を助成する。
炭素繊維は原材料づくりや加工が難しいなどの欠点がある。東大と炭素繊維各社はこうした課題を克服する基盤技術で成果をあげている。東大と名大に設けた拠点で量産用技術を確立し、部品などのコストは現在主流の鉄並みに引き下げる。
鉄を置き換えるだけでは重量は3割しか減らないため、6割の軽量化を目指し、炭素繊維に適した車体や車台を設計する。エンジン周辺や軸受け部などは摩擦や熱に強い鉄やアルミニウムが有利とされ、用途やコストを見極めながら、炭素繊維の採用が進む見通し。
エンジン周辺と軸受け部分に、どれだけ炭素繊維を活用できるかが大きな鍵のようですね。摩耗や熱にも強い炭素繊維をぜひ開発して軽い車を実現して欲しいですね。
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