2012年9月9日日曜日

Neutron beam line

Next month, the development of a dedicated storage battery car that aims to achieve by 2030 electric cars can travel 600 kilometers on a full charge will begin in earnest. For basic research to create the next generation of high-performance storage battery, "neutron beam line" the world's first dedicated device that can be analyzed in detail the mechanism of internal storage battery was completed in Tokai-mura, Ibaraki Prefecture.

Project promoted by (NEDO) New Energy and Industrial Technology Development Organization Agency. 12 companies 4 10 universities research institutes, such as the High Energy Accelerator Research Organization, such as the automotive and battery, including participation Kyoto and Tohoku.

Lithium-ion batteries have been commercialized in Japan in the 1990s, the spread is installed in electronic devices such as cell phones and laptops, are also used in electric vehicles. But I do not know what is good and degradation mechanism to what is happening internally during charge and discharge, while you want to use.

In order to clarify this mystery, we established the (Spica) SPICA research facility dedicated to the (J-PARC) high-intensity proton accelerator facility in Tokai-mura. Lithium ion irradiated with neutron beams nearly the speed of light, each one capturing the internal lithium, the movement of oxygen and manganese atoms. It is amazing with the neutron beam and the development of the next generation of high-performance storage battery, and the elucidation of the mechanism of degradation through the movement of atoms. Development of the battery is to want to spur research toward practical use next-generation high-performance storage batteries'll probably be a good influence on many fields.






フル充電で600キロ走行可能な電気自動車の2030年実現を目指した自動車専用蓄電池の開発が来月、本格化する。高性能の次世代蓄電池を作る基礎研究のため、蓄電池内部のメカニズムを詳細に解析できる世界初の専用装置「中性子ビームライン」が茨城県東海村に完成した。
 独立行政法人新エネルギー・産業技術総合開発機構(NEDO)が進めるプロジェクト。京都大、東北大をはじめ10大学、高エネルギー加速器研究機構など4研究機関、自動車や電池など12企業が参画する。
 リチウムイオン電池は1990年代に日本で実用化され、携帯電話やノートパソコンなどの電子機器に搭載されて普及、電気自動車でも使われている。しかし、充放電中に内部で何が起きているのかや、使用するうちに劣化する仕組みはよく分かっていない。
 この謎を解明するため、東海村の大強度陽子加速器施設(J−PARC)に専用の研究施設SPICA(スピカ)を新設した。ほぼ光速の中性子ビームをリチウムイオン電池に照射し、内部のリチウム、酸素やマンガン原子の動きを一つずつとらえる。原子の動きの解明を通じて劣化の仕組み、そして高性能の次世代蓄電池の開発に中性子ビームを使うとは凄いですね。蓄電池の開発は多方面にも良い影響を与えるでしょうから高性能次世代蓄電池実用化に向けて研究に拍車を掛けて欲しいですね。

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