27 Unit 29 days domestic flagship rocket "H2A", is launched from the Tanegashima Space Center in Kagoshima Prefecture, by mounting the information gathering satellites of government. If successful, the number of successful the combined "H2B" of the same engine has reached 30 times, the success rate is 96, 8%. Stability of leading the world, was realized by careful quality control is an advantage of manufacturing of Japan. But, in the order of commercial satellites are lagging behind in Europe and Russia, or Morikomeru far the "customer eyes" is to become the future of the key.
Of H2A first aircraft launch in 2001. When '03 to fail to launch of Unit 6, was significantly revised the design, such as changing the shape of the injection port. But success also identify problems, was reflected in the following design. In particular, in the case of note was the, that such sensor senses temperature and pressure was unlike past performance. Composition and manufacturers of change of material, until either there is no change of adjusted technician, I examined the cause. As a result, that the variation of the data becomes progressively smaller. Waza監 the "rocket is not a mass-produced, knowledge increases every time you launch, safety is enhanced. Summary data has been accumulated," says.
Many satellites, after being disconnected from the rocket to move to their own in geosynchronous orbit. At that time, Sumi launch places as fuel is less close to the equator, also extending life. Private satellite orders the largest European rocket "Ariane 5", has a launch site on the equator near the island, Japan's disadvantage. Despite H2A not fail more than 10 years, and orders to the launch satellite is only 1 group of South Korea Aerospace Research Institute.
For this reason, sophisticated rocket, to slow down the timing for disconnecting, improved so that it can carry the satellite to the near geostationary orbit. Shock applied to the satellite at the time of disconnection was also the world's smallest. 15 and 16 year to determine the launch of private satellite of one groups, JAXA is put the expectation that "This can be enough game and the world". It plans to introduce "new core rocket" of the next generation who from about 100 billion yen the cost of current and launch to 50 billion yen or less in fiscal 20.
JAXA is manager of the Space Transportation Mission headquarters in Japan "space development budget is small compared to overseas, was propped up in the industry by increasing the order of the commercial satellite, funds there is a need to turn to the development of the future. Year about 3 groups speak and want to be able to order ". Come and I want you to increase large orders for commercial satellite while adding various improvements.
国産主力ロケット「H2A」の27号機が29日、政府の情報収集衛星を搭載して鹿児島県の種子島宇宙センターから打ち上げられる。成功すれば、同じエンジンの「H2B」を合わせた成功回数が30回に達し、成功率は96・8%となる。世界屈指の安定性は、日本のモノづくりの長所である丁寧な品質管理によって実現した。だが、商業衛星の受注では欧州やロシアに後れを取っており、「顧客目線」をどこまで盛り込めるかが今後の鍵になる。
H2A初号機の打ち上げは2001年。03年に6号機の打ち上げに失敗すると、噴射口の形を変えるなど設計を大幅に見直した。だが、成功時も問題点を洗い出し、次の設計に反映させた。特に注意したのが、センサーが感知した温度や圧力などが過去の実績と違った場合。材料の組成やメーカーの変更、調整した技術者の交代が無かったかまで、原因を調べた。その結果、データのばらつきが次第に小さくなったという。技監は「大量生産品でないロケットは、打ち上げるたびに知見が増え、安全性が高まる。ようやくデータがたまってきた」と語る。
人工衛星の多くは、ロケットから切り離された後、自力で静止軌道に移動する。その際、打ち上げ場所が赤道に近いほど燃料は少なくて済み、寿命も延びる。民間の衛星の受注が最も多い欧州のロケット「アリアン5」は、赤道近くの島に発射場を持っており、日本は不利だ。H2Aは10年以上失敗がないにもかかわらず、受注して打ち上げた衛星は韓国航空宇宙研究院の1基しかない。
このため、高度化ロケットは、切り離すタイミングを遅くし、衛星を静止軌道の近くまで運べるよう改良。切り離し時に衛星にかかる衝撃も世界最小にした。15、16年度に1基ずつの民間衛星の打ち上げが決まり、JAXAは「これで世界と十分勝負できる」と期待を込める。20年度には打ち上げ費用を現行の約100億円から50億円以下にした次世代の「新型基幹ロケット」を投入する計画だ。
JAXA宇宙輸送ミッション本部のマネジャーは「宇宙開発予算が海外に比べ少ない日本では、商業衛星の受注を増やして産業の下支えをし、資金を将来への開発に回す必要がある。年3基程度は受注できるようにしたい」と話す。ぜひ、様々な改良を加えながら商業衛星の受注を大きく増やして欲しいですね。
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